Tuesday, August 9

Pada yang satu...

Ada satu ketika, semasa beriktikaf di MasjidilHaram, disebelahku ada seorang warga Afrika. Sudah tentunya seorang muslimah. Setelah lama duduk berteleku, dia mencuit diriku.

"Do you speaks English?"
"Yes" kataku, agak seronok bila ada teman yang boleh berbicara. Sungguh kadang-kadang mengantuk bila berhelai-helai membaca Al-Quran. Tekak pun agak kering. Kalau diminum air zam-zam yang ada disebelah, kena pula ke tandas yang jauh diluar.


"Where are you from?"
"Malaysia"
"Am from Afrika"...dia menghulurkan tangan.


Dari situ, bermulalah satu perbicaraan yang agak unik. Dia banyak membicarakan tentang ketuhanan dan keimanan. Menurutya, dia datang bersama dengan seorang perempuan yang dikenali semasa mahu ke Tanah Suci. Aku tidak pula bertanya tentang mahramnya, bagiku mungkin ia agak personal. Dia bercerita tentang negaranya, tentang kehidupannya yang agak urban dan juga tentang Cape Town, tempat tinggalnya. Aku dapat mengagak dia agak 'educated' kerana dari segi pelontaran bahasa dan gaya.

Aku banyak mendiamkan diri, kerana aku lebih senang mendengar dia bercakap. Lagipun bahasa englishku bukanlah sehebatnya. Malu. :)
Tiba-tiba dia bertanya...

"What do you feel when you first step to Haram?"

Terkedu. Apa aku rasa?

Sesungguhnya apa aku rasa memang sukar untuk digambarkan. Hanya Allah yang mengetahui pada saat aku melihat Kaabah, hanya Allah yang mengetahui juraian air mata kesyukuran yang jatuh pada pertama kali aku melihat rumah-NYA...Demi Allah! Ia adalah pandangan yang terindah....yang menusuk jiwa sekelian umat yang ada.

"Sister...you know how you feel when your first step to Haram. Speechless. But then, there is something else that make me feels the beauty of Islam. You are from Afrika, while i'm from Malaysia. If you see around you, you'll see different kind of people, you have black, white, yellow(aku menunjuk kepada cina muslim dihujung sana, dia tersenyum), and me brown in color(Dia tergelak besar). And these people talk in different kind of languages. Have different ways of clothing"**

"But then sister, when we pray. we pray exactly the same. When imam rukuk, all of us rukuk. When imam sujud, all of us sujud. When imam finish his fatihah, all of us said 'Ameen' together. Not even one said differently. We followed iman nontheless who you are. And we pray to only ONE, Allah swt. Allah The Greatest. Allah the Merciful. That's the beauty of Islam I see"**

Dia lantas memelukku sambil berkata 'MasyaAllah, MasyaAllah'. Aku melihat dia berlinang air mata...

Sesungguhnya itulah pengalaman paling bermakna bagi diriku. Sesungguhnya di MasjidilHaram, dengan pelbagai bentuk manusia, dengan pelbagai warna dan gaya....kita umat islam adalah satu. Kita umat islam sujud hanya pada yang SATU...ALLAH YANG MAHA BESAR.

Salam
Ibu Muhsina

**English yg agak terabur...dan agak tidak profesional

No comments:

Post a Comment