Thursday, March 1

Ya Allah...sibuknya aku dengan duniawiku, maafkan aku


Kelmarin, semalam dan mungkin hari ni
Aku sibuk dengan urusan duniawiku
Apakah aku lupa dengan urusan akhiratku
Apakah aku lupa bekalan amalan yang perlu aku bawa bila berjumpa Tuhanku

Seusai balik dari membanting tulang di pejabat berhawa dingin, aku terus menjenguk ipadku..
Anak-anak menarik bajuku, tapi aku merentap kasar dan memberi alasan sibuk
Anak-anak bertanya khabar, tapi aku diam tiada bicara

Seusai menunaikan solat, kujenguk pula Laptop kecilku
Anak-anak datang bermain dekatku, tapi aku usir mereka keluar
Anak-anak datang bertanya soalan kerja rumah, tapi aku suruh mereka pergi ke ayahnya

Setelah anak-anakku tidur lena, baru aku tersentak dari lamunan duniawiku
Dimana sebenarnya anak-anakku...
Apakah bentuk solatku tadi...
Sudahkah aku menyingkap kalam Allah....

Aku memeluk erat si kecil yang telah terlena si sebelahku,
tangan kecilnya terletak diatas pahaku, mungkin menagih simpati dan perhatianku
'Oh Maafkan ibumu nak, aku lupa tanggungjawabku setika'
'Aku lupa untuk mengusap rambutmu, mencium pipimu'
'Aku lupa memberi hadiah senyum padamu'
'Aku lupa mengucap salam sebelum kamu diulit mimpi'

Sesungguhnya aku lupa pada akhiratku,
tanggungjawabku pada anak-anakku, 
aku lupa kasih sayang ku pada suamiku...
Aku leka dengan dunia yang penuh muslihat dan maksiat...
Aku leka dengan keasyikan dunia yang penuh warna...

Maafkanlah aku...








Salam 
Ibu Muhsina

No comments:

Post a Comment